Waar moet ik mijn betaalpas in steken, welk bedrag staat er op het scherm
en wanneer moet ik nu op ‘ok’ drukken? Voor grote groepen mensen, onder wie
mensen met een visuele beperking en ouderen, levert elektronisch betalen onnodig
veel stress op. Gisteren is daarom in het Europees Parlement in Brussel het
platform Pay-Able gelanceerd.
Doel van dit platform is de internationale krachten te bundelen en samen te
pleiten voor toegankelijke en eenvoudig te bedienen betaalautomaten voor
iedereen in de Europese Unie.
Elektronisch betalen is meer en meer de norm
Voor veel mensen die blind of slechtziend zijn geeft het spanning om met
een betaalpas te betalen. De grootte, plaats van de toetsen, leesbaarheid van
het scherm en geluiden verschillen bij de huidige betaalautomaten soms sterk van
elkaar. De drempel om elektronisch te betalen wordt hierdoor onnodig hoog,
terwijl tegelijk elektronisch betalen steeds meer de norm is en van iedereen
wordt verwacht zelfstandig mee te doen in de maatschappij. Met
gebruiksvriendelijkere en uniforme betaalautomaten wordt het voor iedereen
gemakkelijker om elektronisch te betalen. Bijvoorbeeld met beter leesbare
schermen, ondersteunende geluidssignalen, een vaste indeling voor de toetsen en
het toevoegen van gesproken instructies.
Ook gesteund door AGE Europe, waarvan ook ANBO lid is
Beschermheer van Pay-Able is Herman Van Rompuy, voormalig voorzitter van de
Europese Raad. Het platform kan verder rekenen op brede steun van nationale en
internationale (consumenten)organisaties, waaronder ook ANBO. In Nederland zijn
de Oogvereniging, de Consumentenbond en Ieder(in) lid. Op Europees niveau is er
brede steun van de European Blind Union, het European Disability Forum, AGE
Platform Europe, waarvan ook
ANBO lid is, en BEUC, de Europese consumentenorganisaties.


