Het RIVM start op 2 oktober een onderzoek naar ervaringen met
geluid en trillingen van mensen die langs het spoor wonen. Hiervoor worden
vijftienduizend mensen die binnen 300 meter van het spoor wonen schriftelijk
uitgenodigd. Het onderzoek wordt uitgevoerd, als voorbereiding op de eventuele
uitbreiding van de bestaande regelgeving voor geluid en trillingen langs het
spoor.
Onderzoeken naar de gezondheidseffecten van treinen voor omwonenden zijn
schaars. In Nederland is nog nooit een landelijk onderzoek gedaan naar de
effecten van wonen langs het spoor. Door het intensievere treinverkeer en de
komst van de HSL is de behoefte aan dergelijk onderzoek toegenomen. Ook is de
maatschappelijke aandacht voor de effecten van treinverkeer de laatste jaren
gegroeid.
Het is uit onderzoek bekend dat een combinatie van trillingen en geluid veroorzaakt door treinen kan leiden tot hinder, maar of dat in Nederland het geval is, is niet onderzocht.
De mate waarin trillingen in huis worden ervaren is onder andere afhankelijk van bouwtechnische aspecten, zoals het type vloer en het bodemtype waar de woning op staat. Ook spelen zaken zoals aandacht in de media voor het onderwerp en individuele gevoeligheid voor trillingen een rol. Verder kan de verhouding tussen het aantal goederen- en reizigerstreinen dat voorbijkomt en de verwachting die mensen hebben over toekomstig treinverkeer van belang zijn bij de beleving.
Om de hoogte van een norm voor trillingen te kunnen bepalen, is gedegen onderzoek nodig. Het RIVM is door het ministerie van Infrastructuur en Milieu gevraagd een programma op te stellen dat bouwstenen moet opleveren voor verdere regelgeving. Het nieuwe onderzoek maakt daar deel van uit en bestaat uit een online enquête. De deelnemers ontvangen hiervoor een unieke code per woonadres. Onder de deelnemers worden 30 cadeaubonnen ter waarde van 50 euro verloot.
Het is uit onderzoek bekend dat een combinatie van trillingen en geluid veroorzaakt door treinen kan leiden tot hinder, maar of dat in Nederland het geval is, is niet onderzocht.
De mate waarin trillingen in huis worden ervaren is onder andere afhankelijk van bouwtechnische aspecten, zoals het type vloer en het bodemtype waar de woning op staat. Ook spelen zaken zoals aandacht in de media voor het onderwerp en individuele gevoeligheid voor trillingen een rol. Verder kan de verhouding tussen het aantal goederen- en reizigerstreinen dat voorbijkomt en de verwachting die mensen hebben over toekomstig treinverkeer van belang zijn bij de beleving.
Om de hoogte van een norm voor trillingen te kunnen bepalen, is gedegen onderzoek nodig. Het RIVM is door het ministerie van Infrastructuur en Milieu gevraagd een programma op te stellen dat bouwstenen moet opleveren voor verdere regelgeving. Het nieuwe onderzoek maakt daar deel van uit en bestaat uit een online enquête. De deelnemers ontvangen hiervoor een unieke code per woonadres. Onder de deelnemers worden 30 cadeaubonnen ter waarde van 50 euro verloot.


