Aangepast zoeken

donderdag 15 augustus 2013

Zoetermeer: De burger centraal bij communicatie en participatie bij grootschalige bomenkap

Communicatie en participatie
Zoetermeer wil dat haar burgers steeds meer betrokken worden bij hun stad, één van de doelen in het collegeprogramma is dan ook: „de burger centraal‟. De afgelopen periode is gebleken dat naast de gemeente, ook de bewoners veel belang hechten aan (het behoud van) bomen in de stad. Daarnaast ontvangt de gemeente ook reacties van bewoners die overlast ondervinden van bomen. Vaak hebben we te maken met bewoners(groepen) met tegengestelde belangen, met emotionele reacties tot gevolg. Een zorgvuldig communicatietraject over uit te voeren plannen van de gemeente is dan ook van belang. Het
alleen publiceren van een kapvergunning is niet voldoende. In de praktijk blijkt dat niet alle bewoners deze publicatie tot zich nemen. In het communicatietraject wordt onderscheid gemaakt in grootschalige projecten, kleinschalige projecten en regulier onderhoud.

Grootschalige projecten
Dit zijn projecten waarbij veel bomen worden verwijderd of vervangen; bijvoorbeeld langs een ontsluitingsweg als de Meerzichtlaan of een aantal straten in een wijk.

Bij grootschalige projecten worden bewoners in een vroeg stadium, als de gemeente het voornemen heeft om bomen te verwijderen of te vervangen, bij de plannen betrokken. Er zal duidelijk worden aangegeven waarom de gemeente voornemens is de bomen te verwijderen, of en wanneer er nieuwe bomen worden teruggeplant en wat de beïnvloedingsruimte van de bewoners is. De gemeente stelt de visie op (bijvoorbeeld de instandhouding van een bomenlaan ter versterking van de structuur) en bepaalt de (technische) randvoorwaarden.

Bij grootschalige projecten zal een per project een communicatieplan worden opgesteld, zodat bewoners weten:
a. dat de gemeente bomen in de stad gaat vervangen (waar nodig alleen verwijderen);
b. waarom dit nodig is (veiligheid, vitaal bomenbestand, gezonde bomen etc.) ;
c. waar en wanneer dit gaat gebeuren;
d. dat zij kunnen meepraten en waarover zij inspraak hebben en waarover niet;
e. Hoe zij betrokken worden, hoe en wanneer de resultaten naar hen worden
teruggekoppeld;
f. Waar zij met vragen terecht kunnen.

In het communicatieplan wordt overwogen welke communicatiemiddelen worden ingezet. Gedacht kan worden aan: brieven, website gemeente/wijkwebsites, publicatie huis-aanhuisbladen, persberichten, werk in uitvoeringsborden. Eventueel kunnen ook de sociale netwerken (Twitter, Hyves etc.) hiervoor worden ingezet.

Kleinschalige projecten
Van kleinschalige projecten is sprake wanneer het gaat om het verwijderen van een klein aantal bomen: een enkele boom of de bomen in een straat. Voor deze bomen wordt door de gemeente een kapvergunning aangevraagd en gepubliceerd. Indien aanwezig worden omwonenden door de gemeente ook per brief geïnformeerd, zodat zij voortijdig geïnformeerd worden over de plannen. Ontstaat veel commotie naar aanleiding van het voornemen tot kappen door de gemeente, dan kan alsnog een bewonersbijeenkomst worden georganiseerd.

Als communicatiemiddelen kunnen globaal worden ingezet:
- Brieven (aankondiging bomenkap)
- Website gemeente c.q. wijkwebsites: achtergrondinformatie gemeentelijk
bomenbeleid, achtergrondinformatie plaatselijke situatie + veelgestelde vragen en
antwoorden + contactgegevens voor vragen.

Bron: bomenbeleid gemeente Zoetermeer

NOS NIEUWS

OMROEP WEST

RTL Nieuws