Nutricia is een kroonjuweel van de Zoetermeerse economie. Meer dan 100 jaar
geleden werd het bedrijf opgericht. De vele boeren, die Zoetermeer toen rijk
was, konden met zekerheid hun melk leveren aan Nutricia, dat op steeds grotere
schaal hiervan een diversiteit aan hoogwaardige producten maakte. Olvarit,
Chocomel, ziekenhuisvoeding en vele andere producten kwamen uit het complex aan
de Stationsstraat. Deze producten dienden te worden vervoerd naar de vele binnen
en buitenlandse afnemers. Grote vrachtwagens waren hiervoor nodig. De Karel
Doormanlaan werd druk bereden. Nutricia werd groter en groter. Andere bedrijven
werden opgekocht. Een tiental jaren geleden fuseerde Nutricia met het Duitse
noodlijdende Milupa tot Numico. Hierna werd de groei op wereldschaal doorgezet.
Enkele jaren geleden werd Numico overgenomen door het Franse Danone. Nu maakt
Nutricia deel uit van een wereldconcern met vestigingen in tientallen landen
wereldwijd.
De productie van traditionele Zoetermeerse producten werd in de afgelopen
decennia vaak verplaatst naar locaties waar dit rendabeler kon plaatsvinden. Er
was zelfs een periode dat er minder activiteit was in de Zoetermeerse vestiging.
Aan deze situatie is enige tijd geleden een eind gekomen toen Zoetermeer een
belangrijke rol ging innemen in de distributie van producten. Er rijden
momenteel dagelijks 100 vrachtwagens in en uit bij Nutricia. Dit aantal schijnt
in de toekomst zelfs op te lopen tot 200 per dag. Deze vrachtwagens zijn
weliswaar state of the art maar desondanks groot en onhandig op de smalle
Zoetermeerse wegen. In de afgelopen paar jaar heeft zich een tweetal dodelijke
ongevallen voorgedaan, helaas. Gelet op de drukte van het verkeer, de omvang van
de vrachtwagens en de snelheid waarmee fietsers zich over straat bewegen haast
niet te voorkomen. Is dat echter wel zo? Zodra de vrachtwagens niet door
Zoetermeer rijden maar direct de A12 op kunnen wordt de situatie ingrijpend
anders. De A12 is ingesteld op zwaar vrachtverkeer en het kan dan ook niet tot
extra problemen leiden wanneer het Nutricia vrachtverkeer direct deze weg opgaat
na het verlaten van het terrein.
Er zijn op dit moment 3 varianten bedacht om deze directe verbinding mogelijk
te maken. Aan ieder van deze varianten hangt een ander prijskaartje. Er is een
hele mooie en dus een hele dure variant. In deze tijd van crisis en
geldschaarste ligt het niet voor de hand deze variant te kiezen. De 2 andere
varianten zijn een stuk goedkoper en voldoen vast ook. Voor de LHN is het
duidelijk: Zoetermeer wil Nutricia graag binnen haar gemeentegrenzen houden maar
wil het vrachtverkeer zo snel mogelijk kwijt. Dat vergt forse financiële
inspanningen, niet alleen van Nutricia maar ook van de gemeente Zoetermeer,
Haaglanden en misschien zelfs wel van de provincie. Het belang van een veilig
Zoetermeer staat voorop. Meer doden kan niet. Vooral niet omdat het hierbij
meestal gaat om de zwakkeren in het verkeer te weten de kinderen. Kinderen
moeten veilig over straat kunnen ook op de route die thans wordt gevolgd door
vrachtwagens van Nutricia. Daarom wil de LHN graag een positief besluit over het
voornemen Nutricia direct aan te sluiten op de A12. Het belang van onze inwoners
moet boven alles gaan.
woensdag 24 april 2013
LHN tegen meer doden door vrachtwagens van Nutricia
woensdag, april 24, 2013
Moderator


