Aangepast zoeken

woensdag 24 april 2013

LHN tegen meer doden door vrachtwagens van Nutricia

Nutricia is een kroonjuweel van de Zoetermeerse economie. Meer dan 100 jaar geleden werd het bedrijf opgericht. De vele boeren, die Zoetermeer toen rijk was, konden met zekerheid hun melk leveren aan Nutricia, dat op steeds grotere schaal hiervan een diversiteit aan hoogwaardige producten maakte. Olvarit, Chocomel, ziekenhuisvoeding en vele andere producten kwamen uit het complex aan de Stationsstraat. Deze producten dienden te worden vervoerd naar de vele binnen en buitenlandse afnemers. Grote vrachtwagens waren hiervoor nodig. De Karel Doormanlaan werd druk bereden. Nutricia werd groter en groter. Andere bedrijven werden opgekocht. Een tiental jaren geleden fuseerde Nutricia met het Duitse noodlijdende Milupa tot Numico. Hierna werd de groei op wereldschaal doorgezet. Enkele jaren geleden werd Numico overgenomen door het Franse Danone. Nu maakt Nutricia deel uit van een wereldconcern met vestigingen in tientallen landen wereldwijd.

De productie van traditionele Zoetermeerse producten werd in de afgelopen decennia vaak verplaatst naar locaties waar dit rendabeler kon plaatsvinden. Er was zelfs een periode dat er minder activiteit was in de Zoetermeerse vestiging. Aan deze situatie is enige tijd geleden een eind gekomen toen Zoetermeer een belangrijke rol ging innemen in de distributie van producten. Er rijden momenteel dagelijks 100 vrachtwagens in en uit bij Nutricia. Dit aantal schijnt in de toekomst zelfs op te lopen tot 200 per dag. Deze vrachtwagens zijn weliswaar state of the art maar desondanks groot en onhandig op de smalle Zoetermeerse wegen. In de afgelopen paar jaar heeft zich een tweetal dodelijke ongevallen voorgedaan, helaas. Gelet op de drukte van het verkeer, de omvang van de vrachtwagens en de snelheid waarmee fietsers zich over straat bewegen haast niet te voorkomen. Is dat echter wel zo? Zodra de vrachtwagens niet door Zoetermeer rijden maar direct de A12 op kunnen wordt de situatie ingrijpend anders. De A12 is ingesteld op zwaar vrachtverkeer en het kan dan ook niet tot extra problemen leiden wanneer het Nutricia vrachtverkeer direct deze weg opgaat na het verlaten van het terrein.

Er zijn op dit moment 3 varianten bedacht om deze directe verbinding mogelijk te maken. Aan ieder van deze varianten hangt een ander prijskaartje. Er is een hele mooie en dus een hele dure variant. In deze tijd van crisis en geldschaarste ligt het niet voor de hand deze variant te kiezen. De 2 andere varianten zijn een stuk goedkoper en voldoen vast ook. Voor de LHN is het duidelijk: Zoetermeer wil Nutricia graag binnen haar gemeentegrenzen houden maar wil het vrachtverkeer zo snel mogelijk kwijt. Dat vergt forse financiële inspanningen, niet alleen van Nutricia maar ook van de gemeente Zoetermeer, Haaglanden en misschien zelfs wel van de provincie. Het belang van een veilig Zoetermeer staat voorop. Meer doden kan niet. Vooral niet omdat het hierbij meestal gaat om de zwakkeren in het verkeer te weten de kinderen. Kinderen moeten veilig over straat kunnen ook op de route die thans wordt gevolgd door vrachtwagens van Nutricia. Daarom wil de LHN graag een positief besluit over het voornemen Nutricia direct aan te sluiten op de A12. Het belang van onze inwoners moet boven alles gaan.

NOS NIEUWS

OMROEP WEST

RTL Nieuws