Aangepast zoeken

dinsdag 16 november 2010

Monteverdi: “Gewoon naar bed met een gebroken heup!”

De onderstaande reacties zijn slechts een greep uit de vele reacties over de zorg in verpleeghuis Monteverdi.Wanneer we de reacties van personeel ,bewoners en familie lezen kunnen we concluderen dat de reacties net als het inspectierapport de slechte zorg duidelijk blootleggen. De directie schijnt helaas doof te zijn voor zowel personeel, bewoners als familieleden!

1 arts voor een 100+ aantal patiënten
De hitte in dit verpleeghuis vond ik deze zomer (juni/juli 2010) buiten alle proporties. Er was verder een absoluut gebrek aan deskundige begeleiding van de arts. Er is in Monteverdi 1 arts voor een 100+ aantal patiënten. Een aanfluiting. De revalidatiearts heeft de eerste twee maanden niets van zich laten horen, nooit aan het bed geweest.
De verpleging en de fysiotherapie zijn wel in orde. Er werken een aantal hele lieve en goeie mensen. Maar er werd te vaak een beroep gedaan op stagiaires en uitzendkrachten die niet voldoende geschoold of ingewerkt waren. Al met al: Ik hoop er nooit meer te komen.

Gewoon naar bed met een gebroken heup!
De verzorging is redelijk. door een personeelstekort gingen er weleens dingen mis. Het personeel was wel heel vriendelijk. Mijn moeder was een keer uit bed gevallen. Deze nacht was er een uitzendkracht werkzaam. Mijn moeder had haar heup gebroken. Door de onervarenheid van de tijdelijke medewerker is ze gewoon weer in bed gelegd. Ze kwamen er de volgende ochtend pas achter. Deze posten mogen niet bezet worden door uitzendkrachten. Wij hebben hier ook over geklaagd.

Altijd andere gezichten
Er is veel te weinig (vast) personeel. Er wordt met uitzendkrachten gewerkt, er lopen altijd andere gezichten rond. Die uitzendkrachten kennen de bewoners en het pand helemaal niet. Bovendien staat er vaak 1 uitzendkracht op 6 demente bewoners, dat kan toch niet!

Personeel gedraagt zich onverschillig en onbeschaamd
Het "verplegend personeel"gedraagt zich onverschillig en onbeschaamd.
Ze roken en pauzeren langer dan toegestaan, hebben het over hun privéleven in bijzijn van de bewoners. Met moeite kunnen mijn man en ik onze privacy vinden. Dat vind ik schandalig.
Mensen krijgen hun lunch te laat en moeten wachten voor een sanitaire stop, omdat de "dames" te druk zijn met hun privégesprekken. Kortom, er zou meer controle moeten komen.

Men is op de hoogte, maar men doet verder niets
Ik werk hier als vrijwilliger. Het onderkomen is perfect, maar de zorg, de communicatie en de omgang met vrijwilligers laten te wensen over. Meer wil ik er niet over kwijt. Ik hoor genoeg, maar kan er verder niets aan doen. Er zijn veel dingen die beter kunnen. Men is op de hoogte, maar men doet verder niets.

Ik kan geen goede punten noemen van dit tehuis
Er is veel te doen geweest rond dit verpleeghuis en ik heb er negatieve ervaringen mee. Verbeterpunten zijn onder meer verzorging van de bewoners, het informeren van de familie, de bejegening van patiënten en van de bezoekers, de leefomgeving zoals huiskamers en slaapkamers, verbetering van de maaltijden en eetmomenten.

Niet altijd liefdevol
Het personeel doet haar best maar door een personeelstekort is er een hoge werkdruk. Daardoor wordt er niet altijd liefdevol met de mensen omgegaan. (zorgverlener)

Minder management noodzakelijk
De verzorgenden doen hun best, maar er zijn er te weinig. De organisatie kan beter en er is wat mij betreft minder management noodzakelijk.

Bewoner kwijt
Ik ben niet erg tevreden over deze instelling. De verzorging wist bijvoorbeeld niet te vertellen waar de de bewoonster was als zij niet op haar kamer is.

We zijn er klaar mee
Met sommige vaste medewerk(st)ers hadden wij een goed contact doordat we drammers zijn en overal bovenop zaten. Ik vind dat er bizarre fouten zijn gemaakt door verpleegkundigen bij onze vader. Onze vader is vorige week overleden. Een beetje meer kwaliteit bieden van de verzorging zou naar mijn idee geen kwaad kunnen. We zijn er klaar mee, gekwalificeerd personeel is geen overbodige luxe i.p.v.al die bobo,s die daar rondhobbelen en klauwen vol geld kosten. Wel onze dank voor de welwillenden (verzorgsters) die ook maar roeien met de riemen die zij hebben.

Een keer in de week douchen
De vrijwilligers die er werken verdienen allemaal een pluim, zij hebben altijd tijd en altijd een luisterend oor. Een keer in de week douchen (mits er tijd is) wordt door mij als erg mager beschouwd, wassen met een olie-achtig doekje wordt als viezer na dan voor de wasbeurt beschouwd.

Het management is doorgaans laat met het verschaffen van informatie aan personeel
Monteverdi is een tijdelijk verpleeghuis. Van binnen ziet het er veel mooier uit dan aan de buitenkant. Alleen zijn er problemen bij het personeel. Er zijn te weinig verzorgenden en ze zijn niet altijd gekwalificeerd. Ze doen hard hun best maar toch laat de verzorging te wensen over. Gelukkig komt er een nieuw verpleeghuis. Dat wordt nu gebouwd en gaat Vivaldi heten. Hier gaat met kleinschalig wonen gewerkt worden. Vroeger was het werken hier veel leuker, maar het werkplezier is bij mij door de hoge werkdruk afgenomen. Het management is doorgaans laat met het verschaffen van informatie aan personeel, waardoor het personeel soms lang in onzekerheid zit. (zorgverlener)

Ze weten niets van de patiënten
De interesse in de patiënten van de vaste krachten is aanwezig, men is geïnteresseerd in de persoonlijke omgeving van de patiënten. Onder de parttimers is er gebrek aan betrokkenheid met de patiënten. Ze weten niets van de patiënten en doen alleen hun werk.

Geen 'goede' en 'slechte' mensen bij elkaar
Veel binnen de instelling hangt af van de verzorgende. Wel bestaat er veel verschil in aanpak van de verschillende afdelingen. Op de ene afdeling is de aanpak goed maar op de andere afdeling gewoon slecht. Binnen de instelling mag er meer aandacht komen voor de zorg in het algemeen en is het van belang dat bewoners deelnemen aan het huiskamer project, zo kunnen ze koken en de tafeldekken. Ten slotte acht ik het van belang dat er geen 'goede' en 'slechte' mensen bij elkaar gezet worden, de 'goede' gaan achteruit door de 'slechte'.

Na anderhalf jaar mocht ik eindelijk zwemmen
Het heeft ongeveer anderhalf jaar geduurd voordat de instelling meewerkte: ik wilde graag zwemmen, maar kan me niet zelf aan- en uitkleden, mijn familie woont aan de andere kant van het land en kan niet iedere week heen en weer rijden. Mijn revalidatiearts vond dat zwemmen goed voor mij zou zijn. Op mijn aanvraag om hulp voor aan- en uitkleden werd steeds negatief gereageerd. Pas toen ik via een vrijwilligersbank iemand had gevonden die mij daarbij wilde helpen vond de instelling het te gek worden en zorgde zij zelf voor iemand. (Bewoner)

Slechte persoonlijke verzorging
In Monteverdi is er sprake van slechte persoonlijke verzorging; het bijhouden en verzorgen van het gebit bijvoorbeeld. (medewerker)

Vader brengt moeder naar bed
Een minpunt aan deze instelling vind ik dat er een tekort aan personeel is. De verpleging was dan ook erg blij dat mijn vader dagelijks kwam om mijn moeder te verzorgen en haar 's avonds naar bed te brengen.

Vroeg naar bed
Medewerkers doen erg hun best met weinig mensen. De activiteiten zijn erg leuk. Ik vind dat ze mensen niet zo vroeg in bed moeten stoppen en moeten proberen om pratende mensen bij elkaar te plaatsen. Rekening houden met de wensen van cliënt.

Geen empathie met dementerende ouderen
Er werkt weinig personeel met hart voor de mensen. Geen empathie met dementerende ouderen. Geen tijd voor iets anders dan eten geven en in bed stoppen. Er is te weinig personeel/ gekwalificeerd personeel.

Sommige verpleegkundigen schreeuwen
Te weinig personeel is hier. Sommige verpleegkundigen schreeuwen hard en noemen oude mensen bij hun voornaam. Afspraken met managers en mij als vrijwilliger lopen stuk, omdat de manager gewoon niet aanwezig is. Te veel druk op de verpleegkundigen door personeelsgebrek.

Niet goed schoon
Er is altijd te weinig personeel. De ouderen krijgen beperkte aandacht. Ik vind het er ook niet goed schoon.

Ondanks klagen, geen verbetering in de behandeling
De informatieoverdracht vind ik slecht. Ze zijn onder bezet en er is te weinig aandacht. In het welzijn van de cliënt komt ondanks klagen, geen verbetering in de behandeling.

Alleen op twee units en elders medicijnen delen
Over de activiteiten voor de bewoners ben ik tevreden. Er mag van mij meer personeel komen, zodat je als verzorgende niet alleen op twee units staat en dan ook nog elders medicijnen moet delen.

Kwaliteit van kennis is matig
Het is al een hele verbetering dat de bewoners tegenwoordig een eigen kamer hebben. De kwaliteit van kennis van de medewerkers vind ik matig, dit moet beter kunnen. (zorgverlener)

Te vroeg naar bed
Er worden diverse activiteiten georganiseerd om de mensen actief te houden. Ik vind niet dat ze de mensen zo vroeg naar bed moeten laten gaan.

Bewoners zonder verzorging
Sommige dingen gaan wel goed. Maar de personeelsdruk is erg hoog, en als er dan iets aan de hand is, zitten de bewoners zonder verzorging. Verder vind ik dat het gebouw in de zomer erg warm wordt.

Lang wachten om naar de wc te mogen
De kwaliteit van de verpleging was erg wisselend. De persoon die ik bezocht ging snel achteruit toen hij hier kwam. Hij werd bijvoorbeeld erg snel incontinent, doordat hij te lang moest wachten om naar de wc te kunnen. Hetzelfde gold voor lopen. Over het algemeen heb ik geen klachten over de zusters zelf.

Kwaliteit van het personeel is laag
Er is natuurlijk veel bezuinigd op de zorg. Daardoor heeft het personeel weinig tijd voor de bewoners. Ook de kwaliteit van het personeel is laag, omdat de opleidingen steeds lager worden. Ze doen allemaal erg hun best, maar zijn ook beperkt. De vrijwilligers zijn erg belangrijk, want zonder hen kwam het personeel helemaal nergens meer aan toe. Wat de informatievoorziening betreft: die is goed, maar je moet er rekening mee houden dat veel informatie ook niet wordt gelezen. Soms geef je iets mee, maar wordt er niks mee gedaan. (vrijwilliger)

Klachten kunnen wel worden aangegeven, maar hier wordt niks mee gedaan
De mensen die hier werken, zijn lief. Alleen er is te weinig personeel. Hierdoor gaat de zorg achteruit en is er geen tijd meer voor activiteiten. Klachten kunnen wel worden aangegeven, maar hier wordt vervolgens niks mee gedaan. Het personeel wil wel, maar er is gewoon te weinig tijd.

Zorg onder de maat
De activiteitenbegeleiding is onder de maat door een personeelstekort. Er zijn te weinig verzorgers. Daardoor is de zorg zelf onder de maat. Er zijn wel eenpersoonskamers, dat is goed voor de privacy. (bewoner)

Of er genoeg personeel is ligt aan het budget
Het personeel heeft het hart op de goede plaats, maar er zou meer personeel moeten zijn. Soms is er genoeg personeel en is het fantastisch werken, maar of er genoeg personeel is ligt aan het budget. Op dit moment is de locatie een noodvoorziening. (zorgverlener)

Verkeerd toedienen van medicijnen
Minder goed gaat het medicatiebeleid. Als omgeving wordt je niet goed geinformeerd over de medicatie en soms leidt het zelfs tot grote problemen door het verkeerd toedienen van medicijnen. Qua bezetting kunnen ze het niet aan, ook al willen ze zelf graag goede zorg geven. Het medicatiebeleid laat echt op alle fronten te wensen over. De onderbezetting is het belangrijkste probleem.

De werkdruk is te hoog
Er is te weinig verzorgend personeel. De werkdruk is te hoog, Ik heb vraagtekens bij de invoering van de ZZP'er: blijft de kwaliteit wel gewaarborgd? Maar dat is een probleem in heel Nederland. De organisatie zit op zich wel goed in elkaar. (zorgverlener)


Bron: zorgkaartnederland
(Zoetermeernieuws)


Lees ook de column verpleeghuis "de Hel"

NOS NIEUWS

OMROEP WEST

RTL Nieuws