In 2016 zijn in het basis- en voortgezet onderwijs minder kinderen gepest dan
in 2014. Toch krijgen er nog steeds iedere dag te veel kinderen mee te maken.
De strijd tegen het pesten moet daarom onverminderd worden doorgezet. Dat meldt
staatssecretaris Sander Dekker (Onderwijs) maandag aan het begin van de Week
tegen het Pesten.
Op de basisschool wordt volgens de nieuwste cijfers 10 procent van de
leerlingen 1 keer per maand of vaker gepest. Twee jaar geleden was dat nog 14
procent. In het voorgezet onderwijs is sprake van een daling van 11 naar 8
procent.
‘Dit is ontzettend goed nieuws’, zegt Dekker. ‘Het gaat om
tienduizenden kinderen die nu met een fijner en veiliger gevoel naar school
gaan.’ Hij is blij dat scholen, leraren en alle andere betrokkenen de afgelopen
jaren zo hard hebben gewerkt om het pesten terug te
dringen.
Tegelijkertijd is er nog steeds een hoop werk te verrichten om
te zorgen dat alle kinderen met een goed gevoel naar school kunnen. Dekker:
‘Pesten heeft een enorme impact op het leven van kinderen. Ze voelen zich
verdrietig, willen vaak niet meer naar school en raken hun zelfvertrouwen kwijt.
We moeten dus blijven vechten voor een veilige schoolomgeving. Elk kind dat
wordt gepest, is er één te veel.’
Pesten kwam vier jaar geleden na een
aantal tragische zelfmoorden bovenaan de politieke en maatschappelijk agenda te
staan. Staatssecretaris Dekker en toenmalig Kinderombudsman Marc Dullaert kwamen
daarop met een plan van aanpak. Scholen intensiveerden hun anti-pestaanpak en er
kwam meer aandacht voor de effectiviteit van antipestmethoden. Sluitstuk was een
wet die de verantwoordelijkheid van de school voor de sociale veiligheid van
leerlingen beter regelt.
Dekker vindt de nieuwste cijfers hoopgevend. 'Deze cijfers laten zien dat je
verschil kunt maken, als je op school maar actief en serieus aan de slag
gaat.'
Of de daling de komende jaren kan worden omgezet in een trend moet gaan
blijken uit de meting die over twee jaar weer wordt afgenomen. ‘Ik ben er van
overtuigd dat het bij iedereen inmiddels tussen de oren zit dat pesten aangepakt
moet worden. Dus ik vertrouw erop dat scholen, ouders en leerlingen zich blijven
inzetten in de strijd tegen pesten, net als ik.’
Ook de PO-Raad en de VO-raad zijn blij dat de inspanningen van scholen
vruchten beginnen af te werpen. 'Deze cijfers bieden weer aanknopingspunten om
het gesprek over sociale veiligheid met zowel leerlingen, ouders en het
onderwijsteam te blijven voeren', aldus Rinda den Besten van de PO-Raad. En Paul
Rosenmuller van de VO-raad: 'Het is een mooi begin. We blijven ons hard maken om
de strijd tegen het pesten op alle scholen hoog op de agenda te houden.' Beide
raden zullen hun leden actief informeren over de mogelijkheden die er zijn om
pesten op school te blijven bespreken.
(rijksoverheid.nl)
maandag 19 september 2016
Minder kinderen gepest, maar aandacht blijft nodig
maandag, september 19, 2016
Moderator


