In 2015 heeft de gemeente gesprekken gevoerd met alle inwoners met een
indicatie voor de lichtste vorm van huishoudelijke hulp (HH1). Na de gesprekken
houdt meer dan de helft van de klanten (62%) hetzelfde aantal uren
hulp.
Reden voor de gesprekken was het besluit van de gemeenteraad in april 2015 om
HH1 als maatwerkvoorziening in tact te laten en niet uit te besteden aan de
markt zoals eerder was voorzien. Met klanten werden de mogelijkheden besproken
om taken zelf uit te voeren met behulp van het sociale netwerk, vrijwilligers of
algemene voorzieningen.
Meer zelf en samen doen
Uit de gesprekken bleek dat 27% van de klanten minder uren nodig heeft. In
veel gevallen gaan zij zelf meer doen. Ook is er soms een verandering in de
leefsituatie van een klant, waardoor minder hulp nodig is. Bijvoorbeeld als
iemand niet meer zelf kookt waardoor de keuken minder vaak schoongemaakt hoeft
te worden. In sommige gevallen gaan klanten gebruik maken van bijvoorbeeld
boodschappenservice, glazenwasser of was-en strijkservice. Ook springen mensen
uit het sociale netwerk, zoals buren, familie of mantelzorgers vaker bij. Er was
ook een groep klanten (11%) die tijdens de gesprekken meer uren nodig bleek te
hebben. Daarnaast komt 2% in aanmerking voor HH2. Dat is aan de orde als de
situatie van de klant zo verslechterd is dat een zwaardere vorm van hulp nodig
is.