De Nationale ombudsman start een onderzoek naar de ervaringen van burgers met
de gemeentelijke schuldhulpverlening. Ombudsman Van Zutphen in een brief aan
staatssecretaris Klijnsma van Sociale Zaken en Werkgelegenheid: 'Ik maak mij
zorgen over hoge eisen die veel gemeenten stellen aan hulpzoekers; over het
beperkte aanbod van schuldhulp, over de financiële expertise van de Sociale
(wijk-)teams en over het uitblijven van het moratorium.'
De afgelopen periode heeft de Nationale ombudsman klachten gemonitord die
vragen oproepen zoals: Wat kunnen burgers doen als zij niet in aanmerking komen
voor de schuldhulpverlening? In hoeverre wordt hun een alternatief geboden? Hoe
lang duurt het voordat iemand toegang krijgt tot een traject? Welke
ondersteuning krijgen burgers daadwerkelijk? En wat als het traject voortijdig
wordt beëindigd?
Achtergrond
De op 1 juli 2012 in werking getreden Wet gemeentelijke schuldhulpverlening
(Wgs) heeft als doel de zorgplicht van gemeenten voor de schuldhulpverlening
expliciet vast te leggen. Gemeenten kregen daarmee de wettelijke taak om een
toegankelijke en integrale schuldhulpverlening voor hun inwoners te organiseren.
Inwoners van een gemeente hebben voortaan recht op schuldhulpverlening, als zij
voldoen aan de eisen die de gemeente stelt. Nu, bijna vier jaar na invoering,
gaat staatssecretaris Klijnsma deze wet evalueren.
Voorafgaand aan de inwerkingtreding van de wet in 2012, heeft de ombudsman
gemeenten adviezen verstrekt over maatwerk, gelijkwaardige communicatie,
participatie, transparantie en voortvarendheid. Deze adviezen zijn leidraad bij
onderzoek dat Van Zutphen naar verwachting in het voorjaar van 2016 zal
afronden.
(nationaleombudsman.nl)
donderdag 15 oktober 2015
Ombudsman onderzoekt gemeentelijke schuldhulpverlening
donderdag, oktober 15, 2015
Moderator


