Op het ministerie van Infrastructuur en Milieu zijn gesprekken gevoerd met
vertegenwoordigers van Pon, de Nederlandse importeur van Volkswagen en van de
RAI, de Rijwiel- en Automobielindustrie in Nederland. Doel van de gesprekken is
om meer duidelijkheid te krijgen over de omvang van mogelijke fraude met
dieselauto’s in Nederland. Er is besproken hoe de 160.000 auto’s van de merken
Volkswagen, Seat, Skoda en Audi, waarmee mogelijk gefraudeerd is zo snel
mogelijk kunnen worden gecontroleerd en aangepast.
‘Ik ben geschokt door de fraude bij Volkswagen en de omvang daarvan’ schrijft
staatssecretaris Mansveld (Infrastructuur en Milieu) in een brief aan de Tweede
Kamer over de softwarefraude met dieselauto’s. Mansveld heeft de signalen van
fraude aangegrepen om bij de Europese Commissie aan te dringen op een snelle
overgang naar de veel realistischer en eerlijker Real Driving Emission test in
plaats van de huidige testen op rolbanden in laboratoria. Op 19 mei van dit jaar
is Brussel na druk vanuit ondermeer Nederland al akkoord gegaan met de
vervanging van de huidige gebrekkige toegangstesten, maar de overgangstermijn en
de toegestane limieten moeten nog vastgesteld worden. Nederland dringt aan op
een snelle overgang, liefst in één fase, met direct een strenge norm.In Nederland voert TNO, op verzoek van het ministerie van IenM al jaren emissiemetingen aan auto’s uit. Bij deze metingen is steeds een significant verschil geconstateerd tussen de test- en de praktijkuitstoot van stikstofoxiden. TNO heeft nooit ontdekt dat daarbij softwarefraude in het geding was. De resultaten van de onderzoeken zijn steeds gedeeld met de Tweede Kamer. De staatssecretaris deelt de Nederlandse testresultaten nu ook met de Europese Commissie om snel tot een Europese aanpak te kunnen komen.
(rijksoverheid.nl)


