Net als eerdere jaren verlieten in 2014 minder Zoetermeerse jongeren
vroegtijdig hun opleiding. Dit is te danken aan de regionale aanpak ‘vasthouden
en niet loslaten’ waar Zoetermeer ook volop op inzet. De methode is gericht op
preventie. De gemeente werkt hiervoor nauw samen met scholen. Ook het coachen
van kwetsbare jongeren die bijvoorbeeld in een moeilijke thuissituatie zitten en
het intensiveren van de verzuimaanpak dragen bij aan het succes. Wanneer
jongeren niet naar school kunnen, worden maatwerktrajecten met extra zorg
aangeboden.
Verzuim voorkomen
Doordat scholen in 2014 verzuim vaker en sneller meldden en de Onderwijsinspectie op het Mbo streng controleerde, kwamen verzuimende leerlingen nog beter in beeld bij de gemeente. In het Mbo was het verzuim het grootst. Een van de acties is dat verzuimmedewerkers van het ROC ID College en een jongerencoach van de gemeente bij het allereerste verzuim direct op huisbezoek gaan. Het resultaat van de meeste leerplichtacties is dat de jongeren weer naar school gaan.Hulp bij opleidingskeuze
Ook een goede opleidingskeuze voorkomt uitval. Daarom deed Zoetermeer in 2014 mee aan het beroepenfeest ‘Zoetermeer on stage’ voor het Vmbo. Bijna duizend leerlingen ontmoetten beroepsoefenaars uit allerlei branches en maakten een afspraak voor een Doe-dag in het bedrijf van hun keuze. Zij hadden daarvoor een training Junior Networking gekregen en hun eigen visitekaartjes ontworpen.Ouders betrekken
Op het moment dat de eindexamenkandidaten van het Vmbo overstappen naar het Mbo lopen zij een groter risico op uitval. In het project De Overstap werken het voortgezet onderwijs, het Mbo en de gemeente daarom samen om uitval van deze groep te voorkomen. Het is in de aanpak van schooluitval ook belangrijk dat ouders betrokken zijn bij de opleiding van hun kinderen. Daarom stuurde de gemeente ouders van de Zoetermeerse Vmbo eindexamenkandidaten een brief met het verzoek om informatie aan de gemeente te geven over de vervolgopleiding van hun kind. Op basis van de reacties kon de gemeente aan leerlingen die dit nodig hadden begeleiding geven. Het ging hierbij om leerlingen die zich niet of te laat hadden aangemeld, afgewezen waren of nog geen leerbaan gevonden hadden.(zoetermeer.nl)


