Deze week sprak de gemeenteraad over de
realisering van de vervoersknoop Bleizo. Een ambitieus project dat spoor,
Randstadrail, wegvervoer en busvervoer bijeen brengt aan de oostkant van onze
stad. Het CDA onderschrijft het belang van het doortrekken van de Oosterheemlijn
over de A12 en de bouw van de vervoersknoop. Fractievoorzitter Klaasjan de Jong
gaf aan dat het CDA daarom verklaard voorstander is van de komst van een nieuw
station, met overstapmogelijkheid op randstadrail naar Oosterheem. Recente
ontwikkelingen zetten de steun voor dit project echter onverwacht op losse
schroeven.
Als bekend zijn met de gewenste
ontwikkeling grote bedragen gemoeid. De investering van € 70 mln wordt
grotendeels betaald door externe partijen. Het stadsbestuur stelt een
gemeentelijke garantstelling van € 9,5 mln voor. Dit betekent dat de gemeente
Zoetermeer garant staat voor aanzienlijke tegenvallers. Een garantstelling van
dergelijke omvang kan in de ogen van het CDA alleen worden gegeven op basis van
solide kaders, goed inzichtelijk risico-management en een verantwoorde
besluitvorming.
Onaangenaam verrast
Groot en onaangenaam was dan ook onze
verrassing dat wij via de lokale media kennis namen van een vernietigende
uitspraak van de Raad van State over het bestemmingsplan voor Bleizo. Hoewel de
schade herstelbaar lijkt, kwam de informatie zeer onverwacht. Bijzonder
onaangenaam was de klap dat deze bezwaren afkomstig bleken van een partij waar
de gemeente Zoetermeer zelf in participeert, te weten het bedrijvenschap
Hoefweg. Onbegrijpelijk! Deze onverwachte ontwikkeling zette de toon voor een
pittig debat met het college van B&W. Hoe kan het dat de gemeenteraad van
niets wist?
Wethouder Rosier gaf in zijn repliek
volmondig toe dat de gemeenteraad een punt heeft. De informatievoorziening had
beter gekund. Er is sprake van veel partijen en van ‘buitengewoon opmerkelijke
verhoudingen’. Hij ziet ruimte voor verbeteringen in de informatievoorziening
aan de raad, en zegt die ook volmondig toe.
Voor het CDA zijn de onverwachte
ontwikkelingen aanleiding om nog eens goed door te vragen op de risico's die de
gemeente loopt. Woordvoerder Klaasjan de Jong spreekt zijn zorgen uit over de
kwetsbaarheid van de gemeente Zoetermeer, zeker nadat de wethouder spreekt van
'buitengewoon opmerkelijke verhoudingen' met partijen in en rond het gebied. Het
CDA wil niet nogmaals verrast worden. In zijn antwoord verzekert wethouder
Rosier de raad dat de risico's in deze exploitatie niet anders zijn dan in
andere gebiedsontwikkelingen. Inbreng van andere partijen houdt geen nieuwe
risico's in. Het jaar 2018 blijkt een belangrijk moment, omdat dan definitieve
besluitvorming over de railconcessie aan de orde is.
Het boetekleed trekt de CDA-fractie over
de streep. Het zal de plannen voor de ontwikkeling van de vervoersknoop Bleizo
ondersteunen, maar niet zonder de harde toezegging dat de informatievoorziening
aan de gemeenteraad een aanzienlijke verbetering ondergaat. Bovendien zal het
CDA aansturen op een strakke monitoring van de ontwikkelingen. Het project
Bleizo is te groot en te belangrijk om ons opnieuw te laten
verrassen.
(cda)


