Uit een inventarisatie van het blad Binnenlands Bestuur onder 158
gemeenten blijkt dat het een grote puinhoop is geworden als het gaat om de
huishoudelijke ondersteuning.
54% van de gemeenten gaan de
huishoudelijke zorg anders inrichten doormiddel van bijvoorbeeld minder uren
aan huishoudelijke zorg te geven.22% van de gemeenten gaan door op de oude voet
zonder iets te veranderen in de huishoudelijke zorg. Die gemeenten tasten in de
pot van de algemene middelen om dit te bekostigen.24% van de gemeenten,
waaronder Zoetermeer schrappen de huishoudelijke hulp (HH1) helemaal.
300 gemeenten hebben plannen ingediend bij
het ministerie van Volksgezondheid om aanspraak te maken op Huishoudelijke Hulp
Toeslag (HHT).Voor die toelage is de komende twee jaar 190 miljoen euro
beschikbaar.
Rechtsongelijkheid
De veranderingen in de zorg veroorzaken
rechtsongelijkheid. De hondenbelasting is een goed voorbeeld van
rechtsongelijkheid. In de ene gemeente moet je voor je hond diep in de buidel
tasten, en in de andere gemeente betaal je helemaal niets voor je hond. Dit is
met de zorg nu precies het zelfde. In de ene gemeente krijg je alle zorg die je
nodig hebt en de andere gemeente laat de zorgbehoevenden in de kou staan. Woon
je in Zoetermeer en raak je voorzieningen kwijt, dan kun je overwegen te
verhuizen naar een andere gemeente waar je die voorzieningen wel krijgt. De
rechtsongelijkheid neemt in Nederland hand over hand toe. Dat is vooral toe te schrijven
aan de rijksoverheid die de gemeenten gewoon hun gang laten gaan.Veel gemeenten
maken er een potje van waardoor heel veel ouderen en chronisch zieken de dupe
worden van een keihard en meedogenloos beleid zoals o.a. in Zoetermeer.
Onverantwoordelijke maatregelen
Zoetermeer is zo'n gemeente die op een onverantwoordelijke wijze omgaat met haar ouderen en chronisch zieken. De
gemeentepolitiek praat over, maar zonder de ouderen en chronisch zieken. De
gemeente politici stappen makkelijk over de signalerende functie van de
huishoudelijke zorg heen.
Als er problemen zijn met de gezondheid of
het functioneren van de cliënt, dan is de huishoudelijke hulp vaak de eerste
die dit waarneemt. Ook is het sociale contact van onschatbare waarde voor vele
ouderen. Na het wegvallen van de signaleringsfunctie en het sociale contact
kunnen de problemen voor de hulpbehoevenden flink uit de hand lopen. Als je
stopt met het onderhoud van je auto, sta je op een gegeven moment langs de
kant. Wanneer zorgbehoevenden de controle achter de deur kwijtraken, kan dit de
rijksoverheid en de gemeenten flink gaan opbreken doordat vooral gezondheidsproblemen te laat worden opgemerkt. Dit kan bij de toenemende
vergrijzing een flinke toename in de zorgkosten veroorzaken. Daarbij is er vrees voor meer doden achter de deur als gevolg van
het verdwijnen van sociale contacten en vereenzaming. Gemeente en rijk nemen
daarmee onverantwoorde risico's.
Drie soorten gemeenten
Er zijn nu dus drie soorten gemeenten. Gemeenten die wel zorg
verlenen zolas het hoort. Gemeenten die minder zorg verlenen. En gemeenten die
de huishoudelijke zorg helemaal schrappen. Verhuizen is dus een optie die men
kan overwegen als bijvoorbeeld de kinderen buiten de stad wonen.
(©zoetermeernieuws.nl)
(©zoetermeernieuws.nl)


