Aangepast zoeken

dinsdag 17 juni 2014

Minister: € 12 miljoen voor € 80 miljoen kostend Bleizo

Conform het spelregelkader Nieuwe Stations kan de minister voor ieder nieuw stationsinitiatief een bedrag van maximaal € 6,4 mln (incl. BTW) ter beschikking stellen. Ik ben bereid om voor BleiZo de maximale bijdrage van € 6,4 mln ter beschikking te stellen. Daarnaast ben ik bereid een investering te doen van maximaal € 5,75 mln (excl. BTW) in de knoop BleiZo om de verknoping van het hoofdrailnet met het regionaal vervoer mogelijk te maken en te versterken.

Onderdeel van deze € 5,75 mln is de eerder toegezegde € 2 mln in het kader van Beter Benutten onder de eerder gestelde voorwaarden. Het resterende bedrag zal ter beschikking worden gesteld uit het budget regionaal/lokaal voor de verknoping van het hoofdrailnet met het regionaal vervoer.
Ik draag niet bij aan de exploitatie van station BleiZo.

De regio heeft zelf afspraken gemaakt met de NS over een exploitatiebijdrage om de stops op station BleiZo rendabel te maken voor de NS. Deze afspraken zijn voor de looptijd van de volgende hoofdrailnetconcessie tot aan 31 december 2024. Ik heb met de regio de afspraak gemaakt dat zij structureel verantwoordelijk blijft voor een positieve exploitatie van de vervoerder voor station BleiZo. Hiervoor maakt de regio tijdig,maar uiterlijk 30 september 2024 afspraken met de vervoerder.

In totaal kost de bouw 80 miljoen euro.

NOS NIEUWS

OMROEP WEST

RTL Nieuws