Uit een enquête van FNV Jong en FNV Bondgenoten onder
supermarktpersoneel blijkt dat bijna de helft van de respondenten (46,6 procent)
sinds de nieuwe regelgeving veel boze reacties van klanten krijgen.
Baan kwijt
'Dit zorgt voor een onhoudbare situatie', vindt Robbert Coenmans, voorzitter van FNV Jong. 'Aan de ene kant moet gevraagd worden om een legitimatiebewijs, anders raak je je baan kwijt. Aan de andere kant word je dan geconfronteerd met boze klanten en worden jou niet de middelen aangereikt om daar op een veilige manier mee om te gaan. Dat moet anders.'Stoppen met sancties
Henk van der Ploeg, landelijk onderhandelaar FNV Bondgenoten: 'De supermarktwerkgevers zadelen hun werknemers op met deze onmogelijke opdracht met hieraan bizarre sancties gekoppeld. Eén van de oplossingen kan liggen in het scheiden van de verkoop van alcohol en tabak. Laat de verkoop van deze artikelen plaatsvinden in aparte bedrijfsruimtes met gespecialiseerd personeel.' Uit de enquête blijkt dat 52,7 procent van de respondenten denkt dat dit een goede oplossing is. Van der Ploeg: 'Tegen de werkgevers wil ik zeggen: luister naar je personeel en stop onmiddellijk met de sancties!'(fnv.nl)


