De gemeente heeft de tussentijdse resultaten ontvangen van een aantal
onderzoeken naar de geluidshinder van de RandstadRail in Oosterheem. De eerste
metingen geven een sterke aanwijzing dat de geluidsnorm ter hoogte van het
viaduct wordt overschreden.
De gemeente is hierover in gesprek met het Stadsgewest Haaglanden, eigenaar
van RandstadRail. Aan de hand van de onderzoeken bepalen zij gezamenlijk de
werkelijke geluidsbelasting. Ook stellen zij samen vast welke maatregelen
genomen kunnen worden om de geluidsbelasting terug te dringen.
Eerdere berekeningen lieten een gunstiger beeld zien. Dit komt omdat het hier gaat om een bijzondere situatie. Het lange viaduct waarop de RandstadRail rijdt, maakt het ingewikkeld om goede berekeningen van het geluid te kunnen maken. De onderzoeken die gedaan zijn bestaan uit geluidsmetingen, die Haaglanden uitvoert op meerdere plekken bij het traject van de RandstadRail. Waaronder ook metingen in Oosterheem. Daarnaast heeft de gemeente onderzoek gedaan naar effectieve en fysieke maatregelen om het geluid te beperken.
(zoetermeer.nl)
Eerdere berekeningen lieten een gunstiger beeld zien. Dit komt omdat het hier gaat om een bijzondere situatie. Het lange viaduct waarop de RandstadRail rijdt, maakt het ingewikkeld om goede berekeningen van het geluid te kunnen maken. De onderzoeken die gedaan zijn bestaan uit geluidsmetingen, die Haaglanden uitvoert op meerdere plekken bij het traject van de RandstadRail. Waaronder ook metingen in Oosterheem. Daarnaast heeft de gemeente onderzoek gedaan naar effectieve en fysieke maatregelen om het geluid te beperken.
Beheer en onderhoud
In Oosterheem ervaren bewoners geluidshinder van de trams van de RandstadRail nabij het viaduct. De gemeente startte daarom samen met Haaglanden een intensief monitor traject. Dit traject heeft als doel om te beslissen welke maatregelen mogelijk zijn op het gebied van beheer en onderhoud van rails en voertuigen om zo de geluidshinder te kunnen beperken.(zoetermeer.nl)


