Er is winst geboekt aan de onderkant van het onderwijs door een forse
terugdringing van het aantal zwakke en zeer zwakke scholen. Maar de
onderwijskwaliteit op scholen en opleidingen die niet zwak of zeer zwak zijn is
de afgelopen jaren hetzelfde gebleven. De kwaliteit van het onderwijs op deze
scholen laat geen vooruitgang zien. Verder zijn er in Nederland, internationaal
gezien, te weinig heel goede en excellerende leerlingen. De kwaliteit van de
scholen en opleidingen met basistoezicht moet en kan verder omhoog. Gebeurt dat
niet, dan wordt leerlingen te weinig kansen geboden en zet de achteruitgang in
internationale vergelijkingen door. De Nederlandse ambitie om tot de top van de
kenniseconomieën te behoren wordt dan niet gehaald. Dat is de belangrijkste
uitkomst van het Onderwijsverslag 2011/2012, dat de Inspectie van het Onderwijs
op 24 april 2013 presenteert.
woensdag 24 april 2013
Veel scholen verbeteren nauwelijks
woensdag, april 24, 2013
Moderator


