Veel Zoetermeerders reizen elke dag met de Randstadrail op en neer
naar onder andere Den Haag en Rotterdam. Vaste reizigers maken gebruik van een
abonnement of van de OV-chipkaart. Incidentele gebruikers kunnen een papieren
kaartje van drie euro kopen in de wagons van de Radstadrail. Onze fractie hoort
vaak klachten over de automaten waar deze kaartjes uit moeten komen: ze doen het
(in de beleving van velen) bijna nooit. Wij zijn voor goed en makkelijk
toegankelijk openbaar vervoer. Het moet duidelijk zijn waar en hoe een kaartje
gekocht kan worden. Om die reden heeft de fractie schriftelijke vragen gesteld
aan het college.
1. Is het bij het college bekend dat de kaartjesautomaat in de RandstadRail
vanuit Zoetermeer het (vaak) niet doet en dat mensen voor niets geld in het
apparaat gooien zonder resultaat?
zaterdag 30 maart 2013
Schriftelijke vragen Groenlinks: “Kapotte kaartjesautomaten RandstadRail”
zaterdag, maart 30, 2013
Moderator
2. Is duidelijk wat daar de oorzaak van is en zo ja, wat zou
de oplossing zijn en wanneer komt die?
3. Is het duidelijk voor reizers wat zij moeten doen als ze
geen kaartje kunnen kopen?
4. Kun je als RandstadRail-reizer een boete krijgen als je
(buiten je schuld) geen kaartje hebt kunnen kopen in een wagon, terwijl je daar
wel geld voor mee hebt genomen (en op gerekend had)?
5. Wat moeten mensen doen die voor een kapotte
kaartjesautomaat staan terwijl de RandstadRail gewoon doorrijdt?
6. Is het college het met GroenLinks eens dat als mensen in
Zoetermeer geen kaartje kunnen kopen dat duidelijk moet worden gemaakt aan deze
reizigers voordat ze in de RandstadRail stappen?
Metropoolregio en onze RandstadRail?
Sinds enige tijd werken Rotterdam en Den Haag aan een nieuw
samenwerkingsverband: de Metropoolregio. Vanaf 2014 zou de nieuwe constructie
ingaan, waarbij het openbaar vervoer wordt ondergebracht in de
Vervoersautoriteit. Meerdere raadsleden uit diverse gemeenten hebben inmiddels
aangegeven dat ze zich zorgen maken over de lokale belangen van het openbaar
vervoer en hoe die geborgd blijven. Wij sluiten ons hierbij aan en stellen
daarom nog twee extra vragen:
7. Kijkend naar de toekomst, hoe gaat de gemeente Zoetermeer
zorgen dat ze via de nieuwe Metropoolregio invloed kan blijven uitoefenen op het
lokale openbaar-vervoer-beleid?
8. Ziet het college hierin een risico voor het openbaar
vervoer in Zoetermeer en zo ja, welke?


