Aangepast zoeken

dinsdag 26 oktober 2010

Zorgen in Zoetermeer (2)

Onlangs heb ik een artikel geplaatst over verpleeghuis “Monteverdi” in Zoetermeer. Een zorginstelling die nog steeds verwikkeld is in een rechtszaak met als inzet de vraag of een oude vrouw in 2007 in dat verpleeghuis al dan niet in een koelcel is overleden. Ik vroeg me in het artikel af of het hier om een betreurenswaardig incident ging of dat er meer aan de hand was? En ik kwam tot de conclusie dat het laatste het geval was.


Onlangs kwam ik op de website zoetermeernieuws.nl een nieuwsbericht tegen. Daarin viel te lezen dat de Inspectie voor de Gezondheidszorg in augustus 2010 twee bezoeken aan “Monteverdi” heeft gebracht. In het ene bezoek heeft de Inspectie de medicatieveiligheid onderzocht en tijdens het andere bezoek heeft men beoordeeld of het verpleeghuis voldeed aan de eisen die de Wet Bopz stelt.

De Inspectie heeft van elk bezoek een rapport gemaakt. Het rapport over de medicatieveiligheid is inmiddels openbaar, al is het op de website KiesBeter nog niet te vinden. Het verpleeghuis herkent de bevindingen van de Inspectie en onderschrijft dat er veel verbeterd moet worden. Daartoe is een plan van aanpak opgesteld. Ook dat is openbaar gemaakt. Nu aan het werk. De Inspectie zal vast een keer terugkomen om te kijken of alle verbeteringen daadwerkelijk zijn uitgevoerd en of ze een blijvend karakter hebben.

In het artikel stond ook dat het verpleeghuis twee jaar geleden is overgestapt op kleinschalige zorg en dat deze manier van zorgverlenen meer van de medewerkers vraagt dan het management op voorhand had ingeschat. Enerzijds vind ik het triest dat zo’n conclusie achteraf getrokken moet worden. Anderzijds kan ik het waarderen dat het management dit zo ruiterlijk toegeeft. Ik las niets over excuses in de richting van de bewoners en de personeelsleden, die de gevolgen van deze verkeerde inschatting hebben ondervonden. Maar intern zullen er ongetwijfeld verontschuldigingen zijn aangeboden.

Het management laat weten dat er een radicale keuze is gemaakt voor meer en hoger gediplomeerd zorgpersoneel. Er zijn bijscholingstrajecten gestart, er worden nieuwe gediplomeerde medewerkers aangenomen en 30 leerlingen volgen de opleiding voor niveau 3. Ook worden verpleegkundig specialisten ingezet, die zowel met de artsen als met de verzorgenden samenwerken voor een betere medische behandeling en verzorging. Zo mag ik het horen. Langdurig investeren in de deskundigheid en de persoonlijke kwaliteiten van je zorgverleners geeft de beste garantie voor kwaliteitsvolle zorg.

Tot mijn verrassing zocht het management van “Monteverdi” onlangs contact met mij naar aanleiding van mijn eerste artikel. Binnenkort komt het tot een gesprek. Dan ben ik natuurlijk benieuwd of dit jaar opnieuw de tevredenheid van de bewoners is onderzocht en zo ja, of het onderzoek nu een andere uitkomst geeft. Wat de tevredenheid van bewoners betreft, zou ieder verpleeghuis de ambitie moeten hebben om bij de 10% best scorende zorgorganisaties van Nederland te horen. Dat zal niet elk verpleeghuis lukken, maar als management moet je er desondanks vol voor gaan. Bewoners en personeel verdienen het allerbeste.
(Zorgkrant/Hans Hoogerheide)

NOS NIEUWS

OMROEP WEST

RTL Nieuws